Publications

This website was last updated in March 2021. Since then it serves to document the R/EQUAL Partnership in Higher Education.

Publications and papers

Kremsner, Gertraud, Proyer, Michelle & Biewer, Gottfried (2020): Inklusion von Lehrkräften nach der Flucht. Über universitäre Ausbildung zum beruflichen Wiedereinstieg. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=18907&la=en. Open-access

Resch, Katharina; Henrike, Terhart; Kremsner, Gertraud; Pellech, Camilla; Proyer, Michelle (2019): Ambivalenzen der Anerkennung beruflicher Qualifikationen von international ausgebildeten Lehrkräften mit Fluchterfahrung in Österreich unter Berücksichtigung eu-ropaweiter Entwicklungen. In: SWS-Rundschau

Proyer, Michelle; Kremsner, Gertraud; Pellech, Camilla; Doblmair, Michael (2019): Ankommen reloaded: Zur teil-partizipativen Entwicklung und Installierung einer pädagogischen Bildungsmaßnahme für „forced migrant”-Lehrer*innen. In: Donlic, Jasmin; Jaksche-Hoffman, Elisabeth; Peterlini, Hans Karl (Hrsg*innen): Ist inklusive Schule möglich? Nationale und internationale Perspektiven. Transcript Verlag

Terhart, Henrike; Frantik, Petr; Krieg, Semra (2018): R/EQUAL Programm für geflüchtete Lehrkräfte an der Universität zu Köln kooperiert in europäischer Hochschulpartnerschaft. In: zmi-Magazin 2018 / Magazine of the Center for Multilingualism and Integration Cologne 2018

in progress

Special Issue edited by Terhart, Henrike; Rosen, Lisa: Diversification of the teaching profession in the context of (forced) migration. In: European Educational Research Journal (2022). With contributions from University of Cologne, University of Vienna and Stockholm University.

Lectures and talks

R/Equal Symposium “Recently immigrated teachers in Europe between inclusion and exclusion: (Re-)professionalisation through bridging programmes” at the European Conference for Educational Research, Bolzano (5.09.2018)

Kürzlich angekommene Lehrpersonen in Europa. Inklusive Perspektiven auf (Re-) Professionalisierung im Kontext von Bildung in AT, DE und SE at the 10. DialogForum der Donau-Universität Krems. Dialog zwischen Politik, Wissenschaft und Praxis: MIGRATIONS- und (Des-)INTEGRATIONSPROZESSE (19.09. 2018)

Lehrkräfte mit Fluchterfahrungen in Österreich – Inklusive Ansätze der (Re-) Professionalisierung in der LehrerInnenbildung. Lecture at the Conference „Failing identities, schools and migrations – teaching in (trans)national  constellations“ at the University Bremen (26-28.10.18)

Presentation of the programme in Vienna and R/Equal at the ESA RN 35 midterm conference „Belongings and Borders – Biographies, Mobilities, and the Politics of Migration“ (24-25.01.2019)

Exploring (Re-)Qualification Measures for Internationally Trained Teachers in Three Countries. R/EQUAL Multiplier Event I in Vienna (8.03.2019)

Participation in the Implementation and Research of Re-qualification Programmes for (recently) Immigrated and Refugee Teachers. Lecture at the ECER 2019, “Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future” (5.9.2019)

Partizipativ Forschen als Haltung. Methodologische Rahmungen und praktische Implikation. Lecture at the Jahrestagung der Kommission Qualitative Bildungs-und Biographieforschung at the FAU Nürnberg-Erlangen (19.09.2019)

“We started at -10 and now we are at 0“ – An evaluation of a further education programme for teachers with refugee background under participatory approach. Lecture at the NOCIES conference in Stockolm (10.10.2019)

Newly-arrived teacher entering the teaching profession in a new country – the case of Sweden, Germany and Austria. Lecture at the NOCIES conference in Stockolm (11.10.2019)

Against all odds – Internationally trained teachers affected by forced migration (re-)entering the job market in Austria. Lecture at the IAIE International Conference in Amsterdam (14.11.2019)

Die Sprache als Lehrer*in wiederfinden – Lehrkräfte mit Fluchthintergrund in Österreich. Posterpresentation at the conference  „Europabildung“ (27.-29.11.2019)

Maintaining transnational research efforts: Inclusive takes on professionalism and participation. Lecture at the University of Bielefeld (5.12.2019)

Requalification and recognition of internationally trained teachers. Posterpresentation at the conference “Inclusive Education: An International Perspective” at the University of Vienna (9.01.2020)