Dissemination

Publications and papers

Kremsner, Gertraud, Proyer, Michelle & Biewer, Gottfried (2020): Inklusion von Lehrkräften nach der Flucht. Über universitäre Ausbildung zum beruflichen Wiedereinstieg. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=18907&la=en. Open-access

Proyer, M., Pellech, C., Kremsner, G., Atay, A., Alloush, Z., Dershewi, Y., Shahoud, S., Tahlawi, D., Deiß, H., Kieffer, N., Stanišić, J., Terhart, H., Frantik, P., Krieg, S., Elshof, A., Bakkar, A., Kansteiner, K., Klepsner, R., Dam, E., Malm, S., Bodström, H., Obeid, K. (2019): IO1 – Transnational Framework. Comparative Analysis of the Administrative Frameworks on the (Re-)Qualification Situation of Internationally Trained Teachers in Austria, Germany and Sweden. Open-access

Resch, Katharina; Henrike, Terhart; Kremsner, Gertraud; Pellech, Camilla; Proyer, Michelle (2019): Ambivalenzen der Anerkennung beruflicher Qualifikationen von international ausgebildeten Lehrkräften mit Fluchterfahrung in Österreich unter Berücksichtigung eu-ropaweiter Entwicklungen. In: SWS-Rundschau

Proyer, Michelle; Kremsner, Gertraud; Pellech, Camilla; Doblmair, Michael (2019): Ankommen reloaded: Zur teil-partizipativen Entwicklung und Installierung einer pädagogischen Bildungsmaßnahme für „forced migrant”-Lehrer*innen. In: Donlic, Jasmin; Jaksche-Hoffman, Elisabeth; Peterlini, Hans Karl (Hrsg*innen): Ist inklusive Schule möglich? Nationale und internationale Perspektiven. Transcript Verlag

Terhart, Henrike; Frantik, Petr; Krieg, Semra (2018): R/EQUAL Programm für geflüchtete Lehrkräfte an der Universität zu Köln kooperiert in europäischer Hochschulpartnerschaft. In: zmi-Magazin 2018 / Magazine of the Center for Multilingualism and Integration Cologne 2018

in progress

Special issue “Migrant and Minority Teachers: European and Global Perspectives in Educational Research“ in the European Educational Research Journal (2019/2020) . With contributions from University of Cologne, University Vienna and Stockholm University.

Lectures and talks

R/Equal Symposium “Recently immigrated teachers in Europe between inclusion and exclusion: (Re-)professionalisation through bridging programmes” at the European Conference for Educational Research, Bolzano (5.09.2018)

Kürzlich angekommene Lehrpersonen in Europa. Inklusive Perspektiven auf (Re-) Professionalisierung im Kontext von Bildung in AT, DE und SE at the 10. DialogForum der Donau-Universität Krems. Dialog zwischen Politik, Wissenschaft und Praxis: MIGRATIONS- und (Des-)INTEGRATIONSPROZESSE (19.09. 2018)

Lehrkräfte mit Fluchterfahrungen in Österreich – Inklusive Ansätze der (Re-) Professionalisierung in der LehrerInnenbildung. Lecture at the Conference „Failing identities, schools and migrations – teaching in (trans)national  constellations“ at the University Bremen (26-28.10.18)

Presentation of the programme in Vienna and R/Equal at the ESA RN 35 midterm conference „Belongings and Borders – Biographies, Mobilities, and the Politics of Migration“ (24-25.01.2019)

Exploring (Re-)Qualification Measures for Internationally Trained Teachers in Three Countries. R/EQUAL Multiplier Event I in Vienna (8.03.2019)

Participation in the Implementation and Research of Re-qualification Programmes for (recently) Immigrated and Refugee Teachers. Lecture at the ECER 2019, “Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future” (5.9.2019)

Partizipativ Forschen als Haltung. Methodologische Rahmungen und praktische Implikation. Lecture at the Jahrestagung der Kommission Qualitative Bildungs-und Biographieforschung at the FAU Nürnberg-Erlangen (19.09.2019)

“We started at -10 and now we are at 0“ – An evaluation of a further education programme for teachers with refugee background under participatory approach. Lecture at the NOCIES conference in Stockolm (10.10.2019)

Newly-arrived teacher entering the teaching profession in a new country – the case of Sweden, Germany and Austria. Lecture at the NOCIES conference in Stockolm (11.10.2019)

Against all odds – Internationally trained teachers affected by forced migration (re-)entering the job market in Austria. Lecture at the IAIE International Conference in Amsterdam (14.11.2019)

Die Sprache als Lehrer*in wiederfinden – Lehrkräfte mit Fluchthintergrund in Österreich. Posterpresentation at the conference  „Europabildung“ (27.-29.11.2019)

Maintaining transnational research efforts: Inclusive takes on professionalism and participation. Lecture at the University of Bielefeld (5.12.2019)

Requalification and recognition of internationally trained teachers. Posterpresentation at the conference “Inclusive Education: An International Perspective” at the University of Vienna (9.01.2020)